Lemiesz do pługa lub łyżki koparki jest jedną z najważniejszych części roboczych tych urządzeń. Zadaniem lemiesza do pługa jest odcinanie poziomo skiby od gleby i przekazywanie jej na odkładnicę, czyli element kształtujący bruzdę. Lemiesz ma wpływ na jakość i skuteczność orki, a także na zużycie paliwa i siłę ciągnika. Dlatego powinien być dobrze dopasowany do urządzenia oraz warunków glebowych. Przeczytaj ten artykuł, z którego dowiesz się m.in., na czym polega praca lemiesza do pługa oraz jakie są jego rodzaje.
Z czego składa się lemiesz
Lemiesz to dolna część pługa lub łyżki, która jest najbardziej obciążona podczas pracy i może ulec uszkodzeniu na przykład podczas silnego uderzenia w kamień. Aby lemiesz był wytrzymały i niezawodny, bardzo ważna jest jego konstrukcja oraz materiał, z którego został wykonany. Lemiesz składa się z trzech części: ostrza, grzbietu i dzioba. W lemieszach dzielonych dziób jest elementem wymiennym. Lemiesz może być kuty lub wykonany z odpornej na ścieranie stali odlewanej, węglowo-manganowej, borowej, pancernej lub szynowej odpornej na duże przeciążenia.
W związku z tym, że lemiesz jest najszybciej zużywającą się częścią roboczą maszyny, w celu zmniejszenia ścierania ostrze lemiesza dodatkowo utwardza się poprzez pokrycie warstwą chromu lub tytanu. Można również podnieść wytrzymałość ostrza lemiesza, stosując metodę utwardzania cieplnego, azotowania, borowania bądź obrobienia jego powierzchni.
Do czego służy lemiesz
Lemiesze wykorzystujemy do pługów rolniczych, pługów do śniegu, jak również do innych maszyn takich jak koparki, spycharki czy równiarki. Wówczas lemiesz mocowany jest do łyżki maszyny i służy do kopania lub ładowania gleby. Lemiesz pługa rolniczego odcina i przekłada skibę gleby podczas orki, a zatem służy do spulchniania, kruszenia i odwracania ziemi.
Do pługa śnieżnego, który odgarnia śnieg z dróg, chodników i innych powierzchni, odpowiedni jest lemiesz gumowy. Podczas pracy pługa lemiesz gumowy chroni odśnieżaną nawierzchnię przed uszkodzeniem i dopasowuje się do nierówności terenu. Lemiesz gumowy jest elastyczny i miękki, a zarazem odporny na niskie temperatury oraz korozję. Może być wzmocniony kordem tekstylnym lub metalowym.
Rodzaje lemiesza
Na rynku dostępne są różne rodzaje lemiesza, które różnią się kształtem, materiałem i sposobem mocowania. Wyróżniamy cztery podstawowe rodzaje lemieszy:
- lemiesz trapezowy (europejski) - najbardziej popularny i uniwersalny rodzaj lemiesza, który nadaje się do większości warunków glebowych. Ma kształt zbliżony do trapezu, z zaokrąglonym ostrzem i spiczastym dziobem. Lemiesz trapezowy zapewnia dobrą jakość orki i równomierne przekładanie skiby. Jest łatwy w montażu i wymianie, ponieważ jest przykręcany do korpusu pługa za pomocą trzech śrub;
- lemiesz dziobowy (amerykański) - rodzaj lemiesza używany głównie w Ameryce Północnej, gdzie występują lekkie i suche gleby. Ma kształt zbliżony do litery V, z ostrym ostrzem i długim dziobem. Lemiesz dziobowy pozwala na głębszą orkę i lepsze rozdrobnienie skiby. Jest mocowany do korpusu pługa jedynie za pomocą dwóch śrub;
- lemiesz ze ścianką polową - lemiesz stosowany głównie na ciężkich i wilgotnych glebach, gdzie występuje ryzyko tworzenia się podeszwy płużnej. Ma kształt podobny do lemiesza trapezowego, ale z dodatkowym elementem w postaci ścianki polowej, która pogłębia orkę na wąskim pasie dna bruzdy. Lemiesz ze ścianką polową zapewnia lepszą przepuszczalność wody i powietrza w glebie. Mocowanie lemiesza ze ścianką polową do korpusu pługa wymaga użycia czterech śrub;
- lemiesz z dłutem - rodzaj lemiesza, który sprawdza się głównie na twardych i kamienistych glebach, gdzie występuje duże zużycie lemieszy. Ma kształt podobny do lemiesza trapezowego lub dziobowego, lecz jest wyposażony w dłuto przykręcane do dzioba. Lemiesz z dłutem gwarantuje większą wytrzymałość i żywotność lemiesza, a także lepsze rozdrabnianie skiby. Jest mocowany do korpusu pługa za pomocą dwóch lub trzech śrub.
Jak wygląda i z czego składa się lemiesz
Lemiesz to dolna część pługa lub łyżki, która jest najbardziej obciążona podczas pracy i może ulec uszkodzeniu na przykład podczas silnego uderzenia w kamień. Aby lemiesz był wytrzymały i niezawodny, bardzo ważna jest jego konstrukcja oraz materiał, z którego został wykonany. Lemiesz składa się z trzech części: ostrza, grzbietu i dzioba. W lemieszach dzielonych dziób jest elementem wymiennym. Lemiesz może być kuty lub wykonany z odpornej na ścieranie stali odlewanej, węglowo-manganowej, borowej, pancernej lub szynowej odpornej na duże przeciążenia.
W związku z tym, że lemiesz jest najszybciej zużywającą się częścią roboczą maszyny, w celu zmniejszenia ścierania ostrze lemiesza dodatkowo utwardza się poprzez pokrycie warstwą chromu lub tytanu. Można również podnieść wytrzymałość ostrza lemiesza, stosując metodę utwardzania cieplnego, azotowania, borowania bądź obrobienia jego powierzchni.
Podsumowując, lemiesz jest jedną z części do pługa, koparki, spycharki i równiarki. Jego głównym zadaniem jest odcinanie i przekładanie skiby gleby lub śniegu. Lemiesz znajduje zatem zastosowanie przede wszystkim w rolnictwie, ale również w budownictwie.
Wybierając lemiesz, należy pamiętać o tym, by był odpowiednio dobrany do naszego urządzenia pod względem wielkości oraz sposobu mocowania. Ponadto wybór lemiesza zależy od warunków pracy, rodzaju gleby oraz naszych preferencji. Wysokiej jakości, odpowiednio utwardzony i wytrzymały na uszkodzenia lemiesz z pewnością usprawni naszą pracę, wpływając na wydajność pracy maszyny, a także na jej zużycie paliwa i siłę ciągu.
W naszym sklepie dostępne są zarówno lemiesze, jak i szeroki wybór części do pługa oraz innych maszyn rolniczych. Zapraszamy do zapoznania się z całą naszą ofertą.